BLOG

Budapeszt historyczny: Dlaczego w Budapeszcie tak ciężko skręcić w lewo…?

Zapytajcie jakiegokolwiek pilota lub kierowcę autobusu, dlaczego w Budapeszcie jeździ się z problemami. Każdy odpowie Wam bez mrugnięcia okiem: przeklęte zakazy skrętów w lewo! 🙂 Ruch lewostronny obowiązywał w Europie od średniowiecza i było to ściśle związane z łatwiejszym dostępem do ręcznej broni, w razie ataku na drodze. Zasadę zmienili Francuzi pod rządami Napoleona Bonaparte. Oczywiście CK Monarchia nie mogła sobie pozwolić na podążaniem śladami swoich odwiecznych wrogów, dlatego też uporczywie trzymała się pierwotnego kierunku jazdy, jak długo się da. I tak w Galicji a więc i w Krakowie, ruch lewostronny obowiązywał do 1938 roku. A jak było w Budapeszcie?

Dzisiaj, 6 lipca obchodzimy 76.rocznicę wprowadzenia ruchu prawostronnego na Węgrzech:) 

Co ciekawe, nowe zasady obowiązywały tylko poza stolicą, w Budapeszcie wprowadzone je dopiero 9 listopada. Coraz bardziej rozbudowująca się stolica potrzebowała trochę więcej czasu na przystosowanie ruchu drogowego. Wprowadzano specjalne afisze ogłaszające zmiany a nad ulicami pojawiały się banery przypominające o zaistniałych zmianach:

 

Na poniższym plakacie czerwoną farbą oznaczono miejsca, w których ruch lewostronny obowiązywać będzie dłużej, od listopada. Poza granicami ścisłego centrum, zmiany zostały wprowadzone w lipcu.

Ministerstwo transportu postanowiło zmienić zasady ruchu drogowego już w 1939 roku, jednak wybuch wojny spowodował odłożenie tego pomysłu o dwa lata. Rozporządzenie weszło w życie o 3 godzinie nad ranem, kiedy ruch był najmniejszy. Do całej operacji przygotowywano się już od kwietnia, kiedy to zaczęto emitować radiowe ogłoszenia na ten temat. 8 listopada o 23 wprowadzono całkowity zakaz ruchu po stołecznych drogach. Drogowcy mieli tylko 4 godziny na pomalowanie krawężników i odpowiednie oznaczenie poboczy. Wszystko poszło zgodnie z planem i o 3 rano nowe zasady poruszania stały się faktem. Co ciekawe, po wprowadzeniu ruchu prawostronnego nie zanotowano zwiększonej ilości wypadków na drogach. Węgrzy byli uważni 🙂  I na koniec ciekawostka: ruch prawostronny w I linii metra (popularne, żółte „földalatti”) został wprowadzony dopiero w roku…1973!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *