BLOG

Przebudowa Wzgórza Zamkowego w Budapeszcie – zmiany w ruchu turystycznym?

Ostatniego dnia września oficjalnie przedstawiono plany zagospodarowania przestrzennego zachodniej części Wzgórza Zamkowego. Przebudowa będzie trwała kilka lat i zostanie wykonana w ramach Narodowego Programu Hauszmanna. To świetna wiadomość, ponieważ po kilku renowacjach w innych miejscach budapeszteńskiej starówki  (dawny ratusz Budy, Kościół Macieja czy budynek dawnego Ministerstwa Obrony) okolice Pałacu Królewskiego wołały o pomstę do nieba i zamiast stać się wizytówką miasta, coraz częściej stawały się z rzadka odwiedzanym miejscem. Większe tłumy zawsze spotykane były w okolicach Placu Trójcy Świętej.

lovarda1

 

lovarda3

 

Na początek trochę historii: rozrzeszająca się w kierunku Tabánu południowo-zachodnia część Wzgórza  na początku XX wieku została przebudowana celem nadania jej bardziej reprezentatywnego charakteru. W roku 1899 zbudowano słynny budynek Lovardy (tymi nazwami określano szkoły jeździectwa lub – jak w tym przypadku – stajnie królewskie). To przed niego trafił słynny dziś pomnik Czikosza. Pomnik, który jako jedyny ocalał z wojennej zawieruchy. Dziesięć lat później na obrzeżach dziedzińca Hunyadiego dobudowano budynek Głównej Straży Zamkowej. Te dwa miejsca łączyły tzw.schody Stöckla oraz rampa dla koni. Obydwa budynki zostały doszczętnie zburzone w czasie nalotów mających miejsce pod koniec II wojny światowej. Nie odbudowano ich, gdyż w socjalistycznej stolicy priorytet miały rekonstrukcje pozostałości średniowiecznych a nie przedwojennych, monarszych budowli.

Budapest, 2015. szeptember 30. A beruházást tervezõ Közti Zrt. által 2015. szeptember 30-án közreadott rekonstrukciós látványterven a budavári Csikós-udvar és környezete látható. A lovardát korábbi helyén építik vissza Hauszmann Alajos tervei alapján, eredeti funkcióin túl az épület rendezvénytérként is mûködik majd, így többek között bálokat, mûvészeti vásárokat is befogadhat. A lovas programok kiszolgálására 16 ló tartásához megfelelõ istállót alakítanak ki a várfal alatti földrézsûbe rejtetten, a Csikós-udvarból pedig a szintén újraépítendõ Stöckl-lépcsõ és fal melletti rámpa biztosítja a feljutást. MTI Fotó: Közti Zrt.

Na szczęście ma się to zmienić. Trwający parę lat remont ma na nowo przywrócić blask tej części wzgórza. W budynkach odbywać się będą wystawy sztuki czy bale, będą one także wynajmowane na różnego rodzaju eventy i konferencje. Budynek Lovardy ma służyć w dalszym ciągu koniom. Z uwagi na różne uroczystości będzie tam możliwość utrzymania 16 sztuk tych zwierząt i wykorzystywania ich przy uroczystościach państwowych.

A jak to wpłynie na turystykę w tym miejscu? Co czeka pilotów i przewodników? Po pierwsze trzeba nastawić się na całkowicie wyłączenie z ruchu turystycznego tzw. pałacowej części wzgórza. Prawdopodobnie zostanie zamknięta część od bramy Hunyadiego (z krukiem) na linii do kolejki Sikló.

Zapowiadane są także komplikacje w komunikacji autobusowej. Już w tym roku przecież zmieniono całkowicie zasady komunikacji autobusów turystycznych z hotelem Hilton. Prawdopodobnie – choć to jeszcze niepotwierdzone informacje – na południowej części Wzgórza, między Biblioteką Narodową a pomnikiem György Dózsy zostanie zbudowany parking na kilkadziesiąt autobusów, który odciąży znajdujące się na podgórzu ulice. Jak będzie –zobaczymy. Na pewno jednak przeprowadzka Viktora Orbána do dawnego Teatru Zamkowego oraz planowana przebudowa Pałacu utrudnią życie pilotom i przewodnikom przyprowadzającym grupy na Wzgórze Zamkowe.

 

lovarda5

Budapest, 2015. szeptember 30. A beruházást tervezõ Közti Zrt. által 2015. szeptember 30-án közreadott rekonstrukciós látványterven a budavári Csikós-udvar és környezete látható. A lovardát korábbi helyén építik vissza Hauszmann Alajos tervei alapján, eredeti funkcióin túl az épület rendezvénytérként is mûködik majd, így többek között bálokat, mûvészeti vásárokat is befogadhat. A lovas programok kiszolgálására 16 ló tartásához megfelelõ istállót alakítanak ki a várfal alatti földrézsûbe rejtetten, a Csikós-udvarból pedig a szintén újraépítendõ Stöckl-lépcsõ és fal melletti rámpa biztosítja a feljutást. MTI Fotó: Közti Zrt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *